Afsluiting van mijn pelgrimage

8 oktober 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Zopas mijn pelgrimage afgesloten met een etentje op camping As Cancelas samen met Peter en Petra. Donderdag nogmaals naar de kathedraal geweest om het borstbeeld van Jakobus van achteren te omhelzen en voor zijn tombe te knielen.

Vrijdagmiddag zijn we met de camper naar Fisterra gereden. De 0,00 km paal hier bij de oceaan geeft het einde van de wereld aan. Finisterre (Fisterra is Galicisch) betekent letterlijk eind van de aarde. De Romeinen meenden dat daar de wereld ophield en gaven de naam aan deze plek. Daar op de rotsen bij de oceaan hebben we een mooi plekje gevonden en de nacht doorgebracht.  's Avonds de zon in de oceaan zien "sterven" samen met Peter en Petra. Het was een mooie zonnige dag. Op de rotsen staat een monumentje, een "bota" in brons. Hoewel het verboden is hier je schoenen en andere spullen te verbranden zie ik aan de zwarte plekken dat dit van oudsher pelgrimsgebruik toch nog in ere wordt gehouden. Vannacht werd ik weer wakker om twee uur en ben ik naar buiten gegaan om de prachtige sterrenhemel te bewonderen. Hiermee begon mijn camino op 27 augustus in Puente la Reina ook, een schitterende " campus stellarum", en ik zat daar onder dat sterrenveld (Compostela=sterrenveld) gelukkig te zijn.

En vandaag zijn we doorgereden naar Muxia naar " Virxe da Barca". De legende vertelt dat Maria naar Jakobus toe kwam in een stenen boot om hem aan te moedigen bij zijn preken, die niet zoveel opleverden, in deze omgeving. Op de rotsen voor het kerkje "Sanctuario de A Barca" zijn stenen onderdelen van deze boot te vinden. De kust is hier prachtig en ook vandaag was weer een mooie zonnige dag. Vanmiddag zijn we teruggereden naar Santiago waar we nog een nachtje op de camping staan. Ik ben nog even het centrum ingelopen samen met Beatle. Het was nu niet meer zo druk en ik heb in alle rust afscheid genomen van Santiago en mijn leven als peregrina.  Nu hebben we nog een week vakantie en begint de reis terug naar huis.

Mijn pelgrimscamino is afgelopen, het is een geweldige ontdekkingsreis geweest en de beste beslissing die ik op dat moment kon maken. Een sprong voorwaarts doe je niet met beide benen op de grond en "pas wanneer je de moed toont je eigen weg te gaan, toont de weg zich aan jou". Ik heb het heel bewust ervaren.
Je bent nooit alleen als je met jezelf bent. Met de zon (die bijna alle dagen scheen) in de rug volgde ik mijn eigen schaduw. Ik heb me geen moment eenzaam gevoeld.
Daarnaast waren de ontmoetingen met medepelgrims een verademing: Het is beter iemand echt te ontmoeten, dan hem te kennen. Het is beter met hem te spreken dan te weten hoe hij heet en wat hij doet. Je bent allemaal gelijk namelijk pelgrim. Mensen zijn mensen door andere mensen. Niet afgeleid door wat je bezit, wat je moet zijn of moet doen, geen enkele druk, die druk die je jezelf overigens oplegt of laat opleggen.  Fysiek was het zwaar maar voor de ziel was het één en al luxe.

De camino liep ik van oost naar west, van zonsopgang naar zonsondergang. Ik heb "de zon zien sterven" in de oceaan. Maar ook na deze camino is er elke dag weer een zonsopgang. En elke dag is er magie te vinden en zijn er cadeautjes. Ik hoop deze magie én de cadeautjes te blijven zien in het leven van alledag. De camino gaat door....

"Aanvaard wat het leven je biedt en drink de wijnen die voor je staan. Drink ze allemaal, van sommige maar een slok, van andere de hele fles" (Paulo Coelho)

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de fijne, positieve en bemoedigende reacties op mijn verhalen. Thuis ga ik alles in alle rust nog eens nalezen en nagenieten.
Verder wens ik jullie allen een buen camino!
Lieve groet, Sjoukje

1. Clara:
    8 oktober 2016
    Goede reis naar huis en nagenieten van de prachtige reis die je te voet hebt afgelegd. Ik neem mijn petje voor je af.
  2. Greetje:
    8 oktober 2016
    Lieve Sjoukje,
    Een prachtig slot van je camino. Dankjewel voor je mooie verhalen en foto's tijdens de tocht. Zo te horen heeft het je veel gebracht, een ervaring voor het leven. Ik hoop dat je nog lang zult nagenieten. In ieder geval nu nog lekker genieten met z'n drietjes van een welverdiende vakantie. Liefs Greetje
  3. Jose van Dijk:
    9 oktober 2016
    Lieve Sjoukje,
    Mooi geschreven en oh zo waar. Fijn dat de Camino je zoveel mooie inzichten bracht. En fijn dat je ze met ons deelde. Geniet nog maar lekker na in je extra bonus vakantieweek en goeie reis terug naar "de gewone wereld" met dit prachtige avontuur in je mind.
    Veel liefs, Jose XXX