Dag 3 naar Viana

29 augustus 2016 - Viana, Spanje

Maandag 29 augustus: van Los Arcos naar Viana (19 km)   Na weer een slapeloze nacht sta ik op nadat iemand's wekker heel vrolijk iedereen met "Gooooodmorning!" heeft gewekt. Op de overloop plak ik mijn blaren af en hoop dat de tape blijft zitten. Wanneer ik even later beneden mijn backpack op de rug doe schiet de schouder uit de kom. Gelukkig kan ik me goed ontspannen en zit alles weer snel op z'n plek. Maar nu moet ik wel eerst mijn linkerarm door de rugband steken. Dat gaat niet erg handig, ik heb daarbij een tafel of stoel nodig waarop ik de backpack kan zetten. Hier is dat wel aanwezig maar onderweg ook? Het is frisjes vandaag en ik trek mijn jasje aan. De zon komt weer prachtig tevoorschijn en zet de velden in een gouden gloed. Vanuit het westen komen er wolken en even later is er een prachtige scheiding te zien van zon en schaduw, hoe symbolisch voor mijn leven!

Bij de eerste stop in Torres del Rio drink ik koffie en zie Christof die net aanstalten maakt om verder te gaan. Hij zegt dat er nog een Nederlandse vrouw een paar minuten voor hem aan is vertrokken. Misschien kom ik haar vandaag nog tegen. Het is inmiddels helemaal bewolkt nu en prima wandelweer. Onderweg zijn veel herinneringsplekken, briefjes met namen en foto's van dierbare overledenen onder hoge stapels stenen. Er hangt een lege knijper in een boom en daar hang ik een briefje aan met daarop de naam van mijn lieve schoondochter. Even verder komt troost in de vorm van een beeltenis van Maria op de muur van een afgelegen kerkje, de hermitage Nuestra Señora del Poyo  Mijn voeten doen veel pijn, ik ben benieuwd hoe ze er straks uit zien, ik voel de blaren groeien. Om 13.00 uur ben ik in Viana en check in in de mooie municipal albergue naast de ruíne van de Petruskerk. En daar voor me staat de door Christof aangekondigde Nederlandse vrouw, Elly. We krijgen samen een stapelbed toegewezen en delen de kamer met een Duitse moeder en zoon en het Deense echtpaar dat ik de eerste avond in Puente la Reina had ontmoet. Na de douche besluiten Elly en ik samen van de wasmachine gebruik te maken en gaan dan gezellig koffiedrinken. Daarna rusten, voeten verzorgen, nog een terrasje pakken en samen eten. Weer een heerlijk pelgrimsdiner voor €9,-: gazpacho, paella met kip en ijs na. Plus een fles wijn en water. Handig wanneer je samen eet, de één bestelt wijn, en krijgt dan een hele fles, en de ander bestelt water, ook een hele fles. We hebben het gezellig samen en na het eten wandelen we naar de stadsmuur en genieten van het uitzicht mét Jacobsladder alvorens we gaan slapen.