Mijn Camino

13 juli 2016 - Assen, Nederland

Welkom op mijn reisblog bij Reislogger! Ik ga deze website gebruiken om jullie op de hoogte te houden van mijn camino naar Santiago de Compostela. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

"Pas als je moed toont de weg te gaan, toont de weg zich aan jou"  (Paulo Coelho)

Tijdens onze vakantie vorig jaar besloot ik nu écht de camino te gaan lopen. Na alles wat er de afgelopen zeven jaar heeft plaatsgevonden in ons gezin is nu het moment gekomen voor een time-out, voor tijd voor mijzelf.

De camino heeft mij niet losgelaten sinds ik tijdens een vakantie lang geleden in noord Spanje pelgrims zag lopen op weg naar Santiago de Compostela. Zo'n pelgrimstocht te maken in je leven, dat leek mij prachtig. Maar daar komt natuurlijk wel heel wat bij kijken. Zo moet je bijvoorbeeld verlof kunnen nemen, thuis kunnen achterlaten, het fysiek aankunnen en je moet het ook maar durven.....

Tijdens die vakantie vorig jaar las ik het boek "Wild" geschreven door Cheryl Strayed, een jonge Amerikaanse vrouw die in haar eentje de 1700 km lange Pacific Crest Trail loopt van de Mojave Desert tot aan de staat Washington in het westen van Amerika. Een prachtig waargebeurd verhaal over moed, doorzettingsvermogen en een soort van wedergeboorte. Het laatste hoofdstuk van dit boek las ik toen we aankwamen in Santiago de Compostela en toen ik daar de pelgrims op het Praza do Obradoiro voor de kathedraal zag toen besloot ik mijn eigen camino te gaan lopen.

De eerste stap was gezet. Na deze vakantie volgden er vele vervolg stappen:

• Ik ging wandelen en zag ineens overal Jacobskerken, Jacobsladders en Jacobsschelpen op mijn pad (het was werkelijk alsof Jacobus mij riep).
  • Al wandelend werd ik zekerder van mijn besluit, tijdens het wandelen gebeurt er zoveel goeds met mij, en ik besloot een jaar onbetaald verlof aan te vragen
  • Ik deelde mijn plannen met familie, vrienden en collega's en raakte zo ook in gesprek met mensen die de camino hadden gelopen of gefietst.
  • Ik werd lid van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob en ontving mijn "Credencial del Peregrino", het pelgrimspaspoort dat over een jaar helemaal volgestempeld zal moeten zijn.
  • Ik las allerlei blogs en boeken over de camino.
  • Ik investeerde in goede schoenen en een backpack en maakte een lijst van wat er mee moet (maximaal 10 kg)

Het onbetaald verlof is 14 februari ingegaan. Ik heb afscheid genomen van mijn klanten, en mijn collega's hadden een "uitzwaaifeestje" georganiseerd en verrasten mij met een zelf ontworpen t-shirt met al hun namen op de rug. Ik heb met iedereen apart een stukje gewandeld en door dit shirt tijdens de camino te dragen neem ik hen allemaal met me mee. Wat een origineel cadeau!

Mijn plan om vanaf Burgos te starten heb ik veranderd, het wordt Pamplona, een tocht van 700 km waarover ik ongeveer 40 dagen denk te gaan doen. Ook het maximaal mee te nemen gewicht heb ik bijgesteld naar 7 kg. Morgen over zes weken begint het avontuur, eerst met de camper naar Pamplona en vandaar start ik 27 augustus met mijn camino.

1. Reislogger:
    12 juli 2016
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Greetje:
    Lieve Sjoukje,
    Prachtig verwoord. Ik hoop dat het een onvergetelijke avontuur wordt (in de goede zin van het woord natuurlijk) en het je veel zal brengen. Ik reis in gedachten met je mee en kijk uit naar je verhalen op je reisblog. Liefs Greetje
  3. Gryt:
    Lieve zus,
    De eerste stappen zijn gezet. It sil heve!
    Ik wens je een hele goede pelgrimstocht. Dat je nieuwe horizonten mag ontdekken, bijzondere ontmoetingen mag hebben, je de dapperheid, gezondheid en goede moed mag houden, kortom: Dat het je goed mag gaan!
    Eerst nog veel plezier bij alle voorbereiding voor de reis. Het aftellen is begonnen! Liefs, Gryt
  4. Margriet:
    13 juli 2016
    Bijzonder om zo'n pelgrimstocht te maken , ben heel benieuwd wat het jou zal brengen, ik reis met jou mee, het was afgelopen week ook op televisie , mooi om te zien hoe mensen aankwamen , geniet ervan Sjouk
  5. Coos Visser:
    Lieve Sjoukje,
    Geniet van de ervaringen die je nu mag ontdekken!!!

Liefs,

Coos
  6. Petra Visser:
    14 juli 2016
    Goedzo mammie de eerste stappen naar Santiago zijn gezet ;-)
  7. Grietje:
    14 juli 2016
    Lieve Sjoukje, ik heb heel veel bewondering voor jou dat je deze stap neemt/stappen gaat zetten! Ik wens jou een hele fijne tocht en lees graag jouw ervaringen. Liefs, Grietje
  8. Irene:
    14 juli 2016
    Lieve Sjouk, Vind je een kanjer, topper etc.. Graag ga ik je vlog volgen. Succes en goed op jezelf passen.
    Lieve groet Irene X
  9. Durkje:
    Lieve Sjoukje,
    Na al je voorbereidingen kan het avontuur nu bijna beginnen. Ik heb ontzettend veel bewondering voor je, dat je dit gaat doen, geniet ervan! Fijn dat we op deze manier in gedachten met je mee kunnen lopen.
    Dikke tút, Durkje
  10. Frea Zeilstra:
    14 juli 2016
    Hoi Sjoukje,wat leuk om je zo te kunnen volgen.En wat een eer om met je mee te mogen lopen (op je shirt).Ik wens je heel veel succes.
    Liefs Frea
  11. Gerla Bottema:
    15 juli 2016
    Mogen de schelpen je op het juiste pad houden!
    Gelukkig hoef je geen 1700 km te lopen als Cheryl, mooie film trouwens.
    Vooral veel genieten van de ervaring. Zeeuwse kus.
  12. Renate Vijfschaft:
    17 juli 2016
    Hallo Sjoukje,
    Wat een avontuur, ik wens je veel plezier en vind het leuk om je op deze manier te kunnen volgen. veel succes.
    Groetjes Renate
  13. Tine Fokkema-Bottema:
    2 augustus 2016
    Lieve Sjoukje,
    Wat kan ik nog toevoegen aan alle lof die je krijgt toegezwaaid en alle goede wensen die je vergezellen op je camino naar Santiago de Compostela? Ik dacht aan de woorden van de Irish Blessing. De tekst spreekt voor zich en is vooral toepasselijk voor hen die te voet onderweg gaan.

May de road rise to meet you.
    May de wind be always at your back.
    May de sun shine warm upon your face.
    and rains fall soft upon your fields.
    And until we meet again,
    may God hold you in de hollow of His hand.

Ik eindig met het Friese: groetnis, in dikke tút en oant sjen!
    Tine