"Alles wat je thuislaat is mooi meegenomen".

11 augustus 2016 - Assen, Nederland

De filosofie van de mochila (=rugzak): je rugzak wordt steeds lichter naarmate je meer achterlaat.

Wat neem je allemaal mee op reis en vooral wat laat je achter? De kunst van het weglaten. Paklijsten van caminogangers zijn er genoeg te vinden op de betreffende internetsites. Deze kun je zo overnemen en aanpassen voor wat voor jou van toepassing is.

Ik heb niet bezuinigd op een goede rugzak. De Aura 50 AG van Osprey heeft een fijne heupband die je als het ware omarmt. Je heupen moeten het gewicht dragen en niet je schouders. In de winkel heb ik een paar rondjes geoefend met 10 kg aan gewicht er in en dit ging best wel aardig hoewel de verdeling van het gewicht niet helemaal goed was. 's Avonds en de volgende dag voelde ik toch wel de pijn van die ballast en dat voelde ik ook na de eerste wandeltochten met bepakking. Maar de rugpijn verdween ook wel weer snel. Inmiddels ben ik helemaal gewend, kan er aardig mee uit de voeten en lukt het mij zelfs een plas te doen zonder dat de rugzak af hoeft.

In de refugios (pelgrimsherbergen) waar ik ga overnachten heb je een slaapzak nodig plus eventueel een lakenzak. Een dunne, lichte slaapzak had ik nog van onze reis naar Mali,  één van de warmste landen ter wereld. Zelfs in de winter is het er 30 graden... maar dan wel overdag. De nachten waren met 5 graden toch ietsje te koud voor onze slaapzakjes dus kochten we snel een warme kamelendeken erbij.

Een opblaaskussentje + sloop lijkt me ook wel prettig en bij Xenos vond ik voor weinig geld een lichtgewicht lakenzak maar dit is helaas geen goede aankoop, bij het uittesten blijkt hij veel te smal. Toch best wel lastig om een goede lichtgewicht uitrusting te vinden die ook nog enigszins budgetvriendelijk is. Ook wordt aangeraden goede oordopjes mee te nemen i.v.m. de snurkconcerten 's nachts op de slaapzalen. Ik vind ze zelf niet prettig, wil me liever niet afsluiten voor de geluiden om me heen, maar heb ze toch maar ingepakt. Gisteren las ik in een pelgrimsverslag dat een vochtig propje (kranten)papier in de oren goed werkt, beter dan de meeste oordoppen.

Qua kleding is het simpel: één stel aan, één stel mee. En toch maar een extra paar sokken en onderbroek. Fleecevest, regenponcho, gaiters die je voeten droog houden tijdens de natte dagen, 2 sporthanddoeken, sandalen voor na het lopen en een slaapshirt. Hier gaat het gewicht niet in zitten. Maar wel in de toilet- en (voeten) verzorgingsspullen. Van alles neem ik het minimale mee: shampoo, wasgel, deo en tandpasta in miniverpakking, kleine tandenborstel, kammetje, nagelknipper, geen cremes maar sun- en aftersunmilk.

Voor de voetverzorging moet er ook het nodige mee: (blaren)pleisters, leukotape, sporttape, gaasjes, betadine, talkpoeder, kamferspray, nagelknipper, klein schaartje, tekentang. Voltaren (voor de pijnlijke knieen), pijnmedicatie, DEET en afterbite, diarreeremmers, teatreedruppels.... Mijn kalkkauwtabletten wilde ik ook thuislaten maar ik twijfel nu ik heb gelezen dat het juist ook goed is om te gebruiken bij spierkramp ('s ochtends magnesium, 's avonds kalk). Niet dat ik daar nu last van heb maar dat zal ongetwijfeld wel komen.  Schoonzus Greetje is podoloog en heeft nieuwe steunzolen voor me gemaakt evenals proprioceptieve zolen. Laatstgenoemde zolen steunen niet maar zorgen voor een andere/betere lichaamshouding waardoor je o.a. minder voetproblemen krijgt.

Van zus Gryt heb ik wandelstokken geleend en deze bevallen mij zeer goed. Vooral omdat je met een zware rugzak loopt, loop je met stokken stabieler en in een fijn ritme. Ook heb je er steun aan bij het klimmen en afdalen.

En wat gaat er verder mee? Een mapje om de hals met daarin de nodige papieren en pasjes, hoedje, zonnebril, 2 leesbrillen, een hoofdlampje, besteksetje en plastic mok, notitieblokje + pen/potlood, routeboekje, naaisetje, veiligheidsspelden, 6 wasknijpers.

Mijn fototoestel laat ik thuis omdat ik een nieuwe telefoon heb waarmee ik goede foto's kan maken. Bovendien heeft deze LG G4 een wat groter scherm (handig voor het blogschrijven) als de Samsung en een betere batterij. Ook neem ik een powerbank mee voor het geval er eens geen mogelijkheid is voor opladen.

Al met al kom ik nu uit op ongeveer 8 kg. en dan komt er nog water en eten voor onderweg bij. Aangeraden wordt niet meer dan 10 tot 15% van je lichaamsgewicht mee te dragen. In mijn geval is dat tussen 6.2 en 9.3 kg en zit ik precies goed.

Behalve fysiek draag je natuurlijk ook geestelijk veel bagage mee. Eén van de mooie tradities op de camino is het van huis meenemen van een steen(tje) in je rugzak. Deze steen staat symbool voor alle zorgen en lasten die je meedraagt in het leven.  Bij Cruz de Ferro een groot ijzeren kruis op houten paal boven op een heuvel en tevens het hoogste punt van de camino, laat je deze steen achter en bevrijd je jezelf symbolisch van al deze ballast en "verlicht" je jezelf dus.

Over twee weken vertrekken we naar Spanje en twee dagen daarna begint mijn weg naar Santiago de Compostela. Op een paar dingetjes na ben ik er klaar voor. Het komt nu echt dichtbij en ik kijk er naar uit!

1. Jelly:
    11 augustus 2016
    weer interessant en leuk om te lezen
  2. Sybrand Bekius:
    11 augustus 2016
    Een goede voorbereiding is het halve werk laten we maar zeggen.
    Goed idee van die wandelstokken. Is ons tijdens een aantal bergwandelingen ook goed bevallen. Omdat je armen continue in beweging zijn zul je ook minder last van opgezette vingers/handen krijgen.
  3. Greetje:
    14 augustus 2016
    Nog even geduld, maar het aftellen is nu echt begonnen Sjoukje! Ik kan mij zo goed voorstellen dat je nu echt naar het moment van vertrek uitkijkt.
    Wat een mooie traditie is die ballaststeen trouwens :-)
  4. Gryt:
    15 augustus 2016
    Een mooi verhaal Sjoukje! Fijn dat de wandelstokken je goed bevallen.
    Zo te lezen ben je er al helemaal klaar voor. Aftellen...
    XXX
  5. Irene:
    23 augustus 2016
    Lieve Sjoukje, nog heel eventjes en dan is het zo ver. Dan ga je je geplande en goed voorbereide wandeltocht begingen. Pas goed op je zelf. Ik vind je een kanjer en in gedachten reis ik met je mee. Liefs en een dikke knuffel van mij, Irene X
  6. Jelly:
    26 augustus 2016
    Lieve Sjoukje, we willen je een hele goede tocht toewensen en vinden het heel leuk om op de hoogte te blijven! Pas goed op jezelf en geniet van alle vast bijzondere ervaringen! Dikke tút en liefs van ons