Puente la Reina en de startdag naar Estella

27 augustus 2016 - Estella, Spanje

Vrijdag 26 augustus:  Puente la Reina   Mijn doel om in Pamplona te starten heb ik moeten bijstellen, het wordt Puente la Reina. In Pamplona blijkt nl geen camping te zijn. Puente la Reina (Brug van de Koningin) is bekend door de brug met zes bogen over de rivier de Arga. Camping Santiago Apostol is gekoppeld aan de gelijknamige pelgrimsherberg en hier krijg ik, zonder nog een kilometer te hebben gelopen mijn eerste stempel. Daarna eten Peter en ik het pelgrimsmenu in de herberg, 3 gangen, brood en een halve liter wijn p.p. voor €10,-  Tijdens het eten maken we kennis met andere pelgrims, drie Duitse jongelui, Diogo uit Sao Paulo, Neil uit Minnesota, Bob uit Texas en drie Denen. Het is erg gezellig aan tafel en leuk ook voor Peter om een beetje mee te krijgen van het pelgrimsleven.

Zaterdag 27 augustus: van Puente la Reina naar Estella (21 km)    De dag begon vanochtend voor ons om 7 uur in het donker met een prachtige sterrenhemel (campus stellarum) en een temp van 20 graden. Peter loopt een stukje met me mee. Vanuit het centrum bij de brug zien we meer pelgrims lopen en we sluiten aan. Het loopt fijn en wanneer het licht wordt neemt Peter afscheid, zijn camino voert terug naar huis in de camper en ik ga solo verder met de zware rugzak. Het bleef een gevecht met de kilo's, we hebben hem vanochtend niet meer gewogen maar ik schat het gewicht op zo'n 10 kg. Er kwamen nog een paar dingen bij en natuurlijk water en iets te eten voor onderweg.

Al snel volgt een behoorlijke klim en op bet hoogste punt hebben velen een zelfgemaakt kruis in het gaas tussen het pad en de snelweg gestoken. Ik plant mijn ter plekke gemaakte creatie er ook tussen.

"Go West" van de Pet Shop Boys zit me steeds in het hoofd, naar het westen moet ik. Via onze gezins-app stuurt Geert me de youtube-clip.

Het pad bestaat vandaag uit veel onverharde wegen bezaaid met stenen en het is véél klimmen en ook een paar erg steile afdalingen. Best wel zwaar, vooral ook door de hete brandende zon. Van Puenta la Reina loop ik door de dorpjes Mañeru, Cirauqui waar het pad onder het gemeentehuis doorloopt en ik zelf een stempel mag zetten (de eerste echt verdiende), vervolgens via de brug over de Rio Salado en dan weer steil omhoog naar Lorca. Daar bij de bron met heerlijk koud bergwater rust ik even uit. Een uur later ben ik in Villatuerta en uiteindelijk om 14.00 uur in Estella, mijn doel voor vandaag.  De laatste drie kilometers waren erg zwaar maar ik heb het gered en heb een slaapplekje in de Albergue Municipal voor 6 euro én mijn derde stempel. Eerst de schoenen uit en naar het toilet. Door de hitte transpireer je zoveel dat je onderweg niet eens hoeft. Dan heerlijk douchen, wasje doen, broodje duo penotti (lekker hoor I en B) en even een siësta.  Er zijn hier meer dan 100 slaapplaatsen verdeeld over verschillende slaapzalen. Je ligt in stapelbedden oftewel bunkbeds en gelukkig heb ik een onderbed. Ik heb veel last van mijn schouders door de banden van de rugzak en één blaartje helaas. Half zes is mijn was droog en kan ik de broek repareren (riempje stuk), onderwijl gezellig kletsend met twee Deense dames aan de keukentafel. Zij hebben een heerlijke salade gemaakt. Dan ga ik op zoek naar een winkel voor mijn ontbijtje morgen. Het is zaterdag en dan sluiten de winkels al op tijd maar ik vind er toch eentje die nog open is en koop twee yoghurtjes en een broodje. Op de terugweg zoek ik een eetgelegenheid en zie een medepelgrim zitten die me uitnodigt bij hem aan tafel te komen eten, Christof uit Duitsland. Wel zo gezellig. We nemen het pelgrimsmenu met weer een flinke bel wijn voor €10,-. Weer terug in de albergue app ik nog even met Peter, hij is inmiddels in de buurt van Bordeaux en heeft morgen nog een lange reisdag. Daarna kruip ik in bed, het is wel erg warm.

1. Tine Fokkema-Bottema:
    27 augustus 2016
    Gefeliciteerd Sjoukje, de eerste etappe zit erop! Veel mensen hebben vandaag met respect aan je gedacht, dat weet ik zeker! Vannacht lekker slapen en morgen met nieuwe moed op naar de tweede pleisterplaats.
    Dikke tút,
    Tine
  2. Grietje:
    27 augustus 2016
    Fijn Sjoukje, de kop is er af! Voor nu (of straks); lekker slapen en morgen weer veel succes gewenst! Liefs van ons